Gevonden worden voordat je gezocht wordt

November 13, 2011 — 3 Comments

Gevonden worden door Google via sociale media

Online gevonden worden, voordat we gezocht worden! Dat is voor mij het zakelijke doel van social media. De essentie ligt in het feit dat je online eigenlijk moet doen, wat je normaal offline ook doet om te netwerken. Door inhoud en dialoog creëer je vertrouwen en door eerst te geven (zaaien), zullen referrals komen (business gegund krijgen). Bij elk netwerk club geldt het principe van zaaien & oogsten als het fundament om relaties te bouwen. In het algemeen gaat om waardevolle contact- / actiemomenten die we met elkaar hebben. En bij het bouwen van relaties gaat niets boven de klik die je met elkaar offline moet hebben, dus de lunch, borrel en diners! Het is echter het gebrek aan goede contactmomenten tussen deze offline momenten, dat zo jammer is voor het opbouwen van een goede relatie.

Maar een email spreekt vaak niet meer zoveel tot onze verbeelding, maar Tweets, Facebook messages en blogs vaak nog wel. Waarom? Omdat mails toch vaak iets hebben van een continue stroom van todo’s en moeilijk terug te vinden zijn omdat de volgende dozijn alweer staat te wachten. En een email is 1 op 1, terwijl in social media we openlijk met anderen kunnen communiceren. Het is eigenlijk heel simpel, hoe vaak zien we nog ketting mails & brieven? Dat is toch voorbij? Een goede video werkt in dat opzicht veel beter, zie maar het succesvoorbeeld van Lady Gaga. Maar jammer dat de meeste mensen veelal door personal branding motieven vaak alleen denken aan zenden, terwijl het luisteren en het reageren veel effectiever is.

Authenticiteit door inhoud en dialoog

  • Door online consistent mee te doen aan relevante dialogen, dus je hoeft niet gelijk je eigen blog te starten. Dit kan in Linkedin groepen, maar eigenlijk overal. Zoek gewoon op Google op de woorden die ook andere mensen gebruiken om te zoeken en ga dan waar je kan reageren. Zo wordt je gevonden voordat je gezocht wordt …
  • Door wel een eigen blog te starten, zodat je mensen online meer diepgang biedt. Als je dan namelijk reacties schrijft op andere nieuwsberichten, forums en groepen, dan kan je met een link naar je eigen blog voor meer diepgang zorgen. Je zult hiermee ook zien dat het het gedeelte van je traffic via referral sites zal toenemen. Dit verkeer is dus relevanter dan direct traffic.
  • Gebruik Twitter om je authenticiteit te versterken, door mensen te laten zien waar jij deze periode over praat, aan werkt of over nadenkt. Twitter laat dus je ‘top of mind’ zien. Twitter is handig om bij reacties (@Twitternaam op Twitter) achter je naam neer te zetten, zodat mensen je makkelijk kunnen volgen en bereiken. Voor mij is Twitter persoonlijk een meer interactief netwerk tool dan Linkedin, Linkedin is wat meer gesloten, terwijl in Twitterland in principe iedereen open staat voor contact.
  • YouTube, Slideshare en Prezi maken het leuker. Blogs en reacties blijven vaak teksten, zonder multi media kan dit alles erg saai overkomen. Door korte video’s op te nemen, zul je zien dat het bezoek aan je website veel langer duurt. – Laat zien met wie je praat. Dus gebruik veel foto’s van mensen die met je praten, dat is meer waard dan een stuk tekst zonder reacties. En als je geen reacties krijgt, ga daar dan om vragen. Een spreker zonder publiek is toch geen gezicht?

Hoe zaai je?

  • Ten eerste door goede reacties te geven, de schrijver van de blog / nieuwsartikel krijgt ze niet zo vaak en zal dit enorm waarderen. Mijn tip is om in je reacties dus altijd links op te nemen naar je eigen relevante blogs, presentaties of video’s.
  • Storytelling, een zeer effectief element in communicatie. Goede blogs, video’s en presentaties kunnen hier een sterke bijdrage aan leveren.
  • Door gericht te luisteren en mensen gericht aandacht te geven. Dit kun je doen door een reactie op een Linkedin discussie in een groep of een mention op Twitter te doen. Deze omgevingen zijn al vaak persoonlijker dan een blog of nieuwssite waar je niet vaak op komt.
  • Probeer de eerste te zijn die geeft, dat werkt altijd goed in elke relatie. Als je vaak reacties achterlaat, is de kans dat op jouw blogs een reactie komt ook groter. Je kunt mensen dan ook bewust vragen om een reactie en uit wederkerigheid krijg je de gunst terug. Het gekke is dat dit veel makkelijker is dan te bedenken waarover je moet Twitteren of moet bloggen. Feedback geven is makkelijker dan zelf een verhaal te houden voor een publiek.

Waarom is social media effectief?

  • Feedback krijgen op onze verhalen is iets wat wij offline heel normaal vinden. Echter online zijn wij op dat vlak asocialer, aangezien online slechts 15-20% van ons blogt en reviews schrijft of andere vormen van feedback geeft. Hier is wel een interessante hefboom, omdat een grote deel van de rest (dus 80-85%) over het algemeen wel vaak de inhoud van de groep die schrijft wel gebruikt in de zoektocht naar kennis en om besluiten te nemen. Offline is vaak 51% nodig om 49% mee te krijgen, maar online overtuigt dus 15-20% van de groep al de rest.
  • Als we het over zaaien hebben, dan is alles wat we digitaal doen een digitaal zaadje. In het verhaal van Hans en Grietje werden hun zaadjes / broodkruimels opgegeten en konden ze hun weg niet meer terugvinden. Echter online blijven onze zaadjes / kruimels continue aanwezig, waardoor er altijd een kans is dat ze vindbaar, verspreidbaar en manipuleerbaar zijn. Het is de essentie om gevonden te worden, voordat we gezocht worden.
  • Social media is over het algemeen asynchroon, we kunnen gesprekken voeren zonder op hetzelfde tijdstip bij elkaar te zijn. Bekijk maar eens hoe moeilijk het is om in deze dagen uberhaupt een afspraak te maken. En met het zicht op vergrijzing, zal de workforce alleen maar meer en harder moeten werken, waardoor het steeds moeilijker wordt om een face-to-face ontmoeting te hebben.
  • Online kun je veel effectiever de relevantie bepalen die je in potentie hebt met mensen. Linkedin is een goed startpunt, maar blogs, tweets, video’s, presentaties en dialoog vullen het beeld perfect aan.
  • Online kun je ook mensen gelijk benaderen. De Linkedin Inmail is een zeer effectief middel om mensen buiten je netwerk toch aan te kunnen schrijven. Het kost je misschien wel een paar Euro, maar offline kost het je vaak een veelvoud. Bedenk maar eens hoe makkelijk het is om een interessante spreker op een evenement te kunnen spreken, als je al uberhaupt tijd had om naar het evenement toe te gaan. Zie maar eens met wie ik bijvoorbeeld een afspraak kon krijgen, door te starten met een Inmail.

Maar het metafoor is eigenlijk hetzelfde aan het twijfelen of je wel in de stad wil wonen en niet liever van de rust geniet op het platteland … en waar je zaken wil doen

Advertisements

3 responses to Gevonden worden voordat je gezocht wordt

  1. 

    Gevonden worden… @SimplyH vertelt > handig voor de social media workshop die ik morgen geef! (spannend)

    Mooi samengevat Ha.
    Waar ik morgen (op die workshop, voor werkzoekenden) mee ga beginnen: start with the why, en dan komen de how en de who.

    Wat betreft de who (en dat mis ik deels in je verhaal) > als je een baan (op opdracht) zoekt zijn de mensen met decisive power niet vaak (vaak niet) actief op Twitter of zelfs LinkedIn.

    En mijn eigen buikgevoel zegt dat beslissingen het vaakst n.a.v. 1-op-1 gesprekken worden genomen. Aan beide kanten van de tafel. En, vergeet de telefoon niet!

    Maar een mooie samenvatting, zeker. Dank!

    • 

      Hi,

      In het geval van de ‘Who’ zou ik zeggen alle mensen die in de social media praten over het onderwerp waar de werkzoekende talent een passie of interesse voor heeft. Zoek op de juiste keywords, volg de juiste Twitteraars en probeer zo dialoog te bouwen met experts. Werkgevers kunnen dit zien, maar zeker helpt het ook bij het profiel van de werkzoekende talent.

      Succes,

      Ha

  2. 

    I got what you mean, regards for putting up.Woh I am delighted to find this website through google. You must pray that the way be long, full of adventures and experiences. by Constantine Peter Cavafy. eeddgaedefge

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s