Nederland Werkt Mee – van start met werkzoekenden uit Rotterdam

February 20, 2012 — Leave a comment

Nederland Werkt Mee

Na maandenlang praten was het dan zover, ongeveer 3 weken geleden kon ik aan de slag met werkzoekenden uit Rotterdam. Onze operationele partner AccelUnifystelde een van haar trajecten beschikbaar en vond zo 6 werkzoekenden die bereid waren om naast het reguliere programma, om AutoCAD tekenaar te worden, mee te werken aan het online programma van Nederland Werkt Mee.Ook al is ons systeem niet geheel gereed, de gedachte achter het activatie programma konden we gaan testen met een groep van 6 werkzoekenden. De deelnemers hebben sinds kort succesvol kun AutoCAD certificaat behaald en daarmee zijn alle overeenkomsten wel zo’n beetje benoemd.

Het is een groep met diverse achtergronden, absoluut een grote uitdaging om hen te kunnen helpen om weer werk te vinden.De deelnemers waar we mee starten zijn Frank, Silvia, Rachel, Wouter, Cor en Ashok. Ik ben erg benieuwd hoever het mij gaat lukken om hen het activatie programma van Nederland Werkt Mee sucessvol te laten afronden.

Wat betekent het activatie programma voor de deelnemers?

Voor mij was het belangrijkst om van start te gaan met mensen die echt graag een nieuwe, moderne manier willen leren om werk te vinden. Aangezien er in deze eerste testgroep er geen verplichtingen zijn, moet ik het absoluut hebben van eigen enthousiasme en toewijding. Dus moest ik in de eerste sessie hen erg duidelijk maken dat er een aantal belangrijke zaken waarmee ze geconfronteerd zouden worden:

  • Het leren omgaan met sociale media zoals WordPress, Twitter, YouTube en Linkedin om een zogenaamde ‘profiel 2.0’ op te bouwen
  • Expliciet zichtbaar zijn in de sociale media, om anderen te laten zien dat ze hard hun best doen om weer werk te vinden
  • Bekenden uit sociale netwerken om hulp durven te vragen voor de verschillende activiteiten van het activatie programma
  • Netwerk opdrachten uitvoeren om mensen uit hun sociale en lokale netwerken te helpen
  • Breed en tactisch netwerken om steeds dichter bij potentiele werkgevers te komen

Wat kan een probleem zijn voor hen?

Hoe gaan mijn deelnemers het netwerken op sociale media ondervinden?
Vooral op het punt van zichtbaarheid op de sociale media heb ik veel discussie gehad, voornamelijk met de vraag wat te doen als er ‘negatief’ commentaar komt. Daarin moest ik eerlijk zijn, die zou er vast en zeker komen! Op die momenten zullen zij zelf, met elkaar en waar mogelijk met mij het negatieve commentaar zo goed mogelijk beantwoorden, zodat er om z’n minst meer begrip zal ontstaan voor hun zoektocht naar werk.
En wat als er personen zijn die structureel negatief zijn over de activiteiten? Nou, die gaan we gewoon negeren, of zelfs unfrienden! Waarom? Omdat echte vrienden juist steun en positieve commentaar kunnen bijdragen in het gehele proces. Mijn deelnemers heb ik nadrukkelijk uitgelegd dat structurele zichtbaarheid van al hun moeite essentieel is om anderen steeds makkelijker te betrekken om hen te helpen. Daarnaast is het makkelijker voor mensen om een goed beeld van iemand te krijgen, veel beter dan alleen maar een cv ergens te lezen.

Waar staan we na 3 weken met Hoogvliet Werkt Mee?

Na 3 weken heb ik duidelijk gemerkt dat de groep een natuurlijke orde heeft met leiders en volgers. Het is een groep met diverse redenen waardoor ze al enige tijd werkloos zijn, redenen waardoor ik duidelijk begrijp waarom het voor hen moeilijk is om aan werk te komen. Wat zeker leuk is om te zien dat duidelijk de twee dames meer voortgang maken dan de heren en dat hun communicatie, vooral online, ook frequenter is. Daarnaast heb ik ook mogen ervaren dat het reizen en de daarmee gemoeide reiskosten duidelijk een issue zijn voor mijn deelnemers, waardoor we nu voornamelijk via Facebook communiceren :). Eigenlijk is het meest positieve resultaat dat de groep zichzelf optrekt om te werken aan hun profiel op WordPress. Persoonlijk merk ik zelf dat ik door de verhalen meer binding krijg met mijn deelnemers en ook daadwerkelijk meer het gevoel dat hen beter ken dan alleen maar de cv. Nu zijn de WordPress sites nog niet goed genoeg om in de wereld te promoten, over een paar weken vast en zeker wel!

Ook is er geen sponsoring om de deelnemers uit Rotterdam te helpen, ik blijf erin geloven dat ik hen kan helpen om hun eigen lokale en sociale netwerken te activeren om hen te helpen. En dan moet het een kwestie van tijd zijn totdat zij  geintroduceerd worden bij werkgevers waarvoor zij iets kunnen betekenen. Wordt vervolgd …

No Comments

Be the first to start the conversation!

Leave a Reply

